Sunday, March 6, 2011

entry untuk abah

ntah nape la malam neh tetiba teringat kot..
ye lah.. abah kita kan.. sapa x sayang abah..walau mak yg melahirkan, walau mak yg meneran sakit.. benih tu benih abah..

mcm cerita lawak yg tuan tanah baca aritu.. mau pitam ending..

kisahnya.. sepasang laki bini neh berebut anak lepas cerai..
perbicaraan berlangsung.. masing2 x nak kalah nak tuntut anak..

isteri: saya yang beranak, saya yg lahirkan dia, saya yang bela!
suami: tuan hakim.. saya nak tya soalan
hakim: silakan
suami: tuan hakim mmbeli air minuman dari mesin air.. tuan hakim masukkan duit dalam tu..air tu, milik tuan hakim atau milik mesin..
hakim: milik saya sebab duit saya
suami: jadi? itu anak saya sebab benih saya..

mahkamah runtuh**

ok, abaikan.. skrg mari kita bercerita tentang ayah.. i call my dad as abah.. abah hanafi. hehe..
kata org, anak2 neh..rapat dengan mak.. kurang bercakap dengan abah. yes..tuan tanah mmg kurang rapat dengan abah.. x tau la apa salah dan di mana salahnya.. bukan dia x sayang.. sangat sayang kot.. tp, dia x pandai nak lahirkan perasaan kasih dan sayang.. itu abah saya..

atau mungkin saya mmbesar dengan tidak seperti yang dia harapkan.. saya x mcm abg saya.. yg pandai panjat pokok, yg pandai tangkap ayam, yang pandai bawak motosikal, yang pandai repair kereta.. saya cuma pandai makan, tdow.. heheh..mungkin la kot..tapi abah.. saya dah jd cucu sulung masuk unibesiti.. merangkap anak pertama masuk unibesiti.. abah bangga x abah?


atau mungkin juga saya mmbesar mnjd kanak2 yg lemah lembut.. bila abah keluar pegi meniaga, adik, saya pun ikut. tapi, bila kena angkat2 brg berat..semua jatuh habis. tapi, along buat x jatuh..dia kuat.. dia kenal sume jenis2 ikan yg abah jual. bila ada org nak beli, dia boleh terang satu2 ikan apa.. tapi..saya x tau, bila org tanya..saya tya abah balik..

"abah2.. ni ikan apa neh??"
hehhe..pastu bila ada makcik2 hazab dtg beli ikan.. dia akan tya ulang2.. walau dia dah tau. maybe habitat makcik2 sebegitu..

" anak ang ka ni aji? lain nahh muka.. gebu mcm mak dia"
saya hanya mampu menunduk malu.. abah juga mungkin malu. ye lah.. bapa mana yg suka bila anak dia jalan pun x lurus, melenggang sana sni.. jadi abah malu masa tu. tapi abah, skrg anak abah neh dah gagah.. dah jd jantan, dah jalan tegak, dah ada misai mcm abah.. dah ada muscle, abah bangga x? hehehe..bila tengok2 gambr lama.. muka saya langsung x mcm abah.. muka along mcm abah. tapi, muka saya mcm muka mak. sebab tu mak sayang saya... mak jaga mcm anak perempuan.. sebelum ke sekolah, dibedakkan.. disikat rambut.. ditiup cita2 di telinga..

" anak mak ni.. besaq ni jd cikgu naa.. mengaji bagi pandai"

skrg ni mak.. anak mak dah nak jd cikgu dah.. 3 bulan ja lagi.. mak bangga x mak?? hehehe

abah saya comel sbnrnya bila dia senyum..kacak, seperti hero hindustan.. tapi dia x banyak senyum.. mungkin karakternya serius..

x banyak yg saya ingat kenangan dengan abah sewaktu kecil.. tapi, bila mmbesar.. ada juga kenangan yang boleh buat saya tersenyum sorang2..

dalam adik beradik ..mmg saya tidak rapat langsung..kecuali aiman. tapi, saya sayang semua. cuma x pandai nak lafazkan.. bila waktu hari raya, saya x pernah cium tangan along.. minta ampun pd along..walaupun saya nak..mungkin sebab malu. padehal dulu.. kita rapat..entah, x ingat.. tapi, ada banyak gambr kita berdua. beprluk, ketawa, dalam kereta mainan, atas basikal.
tapi bila menginjak dewasa.. kita jd renggang..

bila along eksiden, kaki patah.. 3 bulan. makan along bersuap, minum along disuap, sampai kencing along pun saya yang buang.. tapi, bila dah semakin dewasa.. kita makin jauh..

dengan adik2 yg lain..saya mmg x rapat, sebab saya neh..arwah nenek yang bela.. arwah nenek yang jaga. jadi, tidak mmbesar bersama. jarang punya masa utk bergelak tawa.. kecuali aiman. sebab saya lihat dia lahir, saya jaga dia sampai dia boleh berjalan, saya ajar dia mmbaca..

bila hari raya.. aiman la yg saya salam..hehehe..

entah.. keluarga saya bukan kurang kasih sayang.. cuma malu atau tidak tahu cara untuk melafazkan. bila dah besar mcm neh.. lagi lah malu..

abah ingat x waktu saya mula2 kerja di aneka, jd budak stor.. setiap hari, sebelum pegi kerja. abah kasi duit rm 15..utk buat makan dan minyak motor. ye la..saya baru mula kerja, mana ada duit lagi. hari2 saya makan sedap2.. 15 rggt banyak tu kalau di kampuing..

kemudian, mggu ketiga kerja.. motor tu rosak.. kat guar.. saya call abah.. cakap motor rosak..segera abh datang.. abah pun naik motor jugak. tapi, motor tu motor buruk.. abah ikat motor yg saya naik dengan tali.. berkali2 motor buruk abah tu termati2.. sebab kena tarik beban yang kuat..

abah sedar x.. waktu tu.. saya dah tanam azam dalam hati, yang saya x kan lagi minum air oren dan makan 2 ketul ayam..sebab saya x nak abiskan semua 15 rggt yg abah bagi.. sebab, saya x nak jd beban pd abah..

gaji pertama yang saya dapat..x banyak.. cuma rm450.. rm200 untuk abah.. kata org, utk ambil berkat. tapi, anak2 ni mudah lupa bila ada duit sndr.

gaji kedua, 1 sen pun tidak saya hulurkan. sebaliknya, saya guna untk beli hp.. benar kata org, anak muda neh..jiwanya panas.. tapi seingat saya, sekali pun abah x pernah tengking.. kecuali sekali..

saya x ingat apa punca.. tapi, saya mendapat 1 tempeleng dari abah di depan org ramai..dan 3 bulan saya x cakap dengan abah. saya janji dalam hati, "bila keputusan exam keluar nnti, saya nk masuk universiti, nak duduk KL.. x mau balik kampung"..
tapi abah.. skrg neh baru saya tau, susahnya nak idop bila xde keluarga d sisi.. makan x terjaga, kerja belambak2..

kalau di rumah..asal bangun, makanan sudah d depan mata..
tp skrg neh, kalau xde duit..ikat perut jek..

abah ada msg..tya.. "ada duit x"

saya jwb... "ada abah.. cukup lagi"
walau sebenarnya.. anak abah neh dah tahap kering..tp, sebabkan adik zul dah masuk uitm, adik nurul dah masuk mrsm, aiman dah masuk sekolah.. biarlah abah guna utk diorg..
abah pun bukan banyak duit.. saya tahu tu.. baju raya abah, x pernah pun berganti sejak 3 tahun lepas.. jubah putih..
sedangkan anak2.. semua dapat persalinan baju baru..emak pun sama.. 3 pasang. tapi untuk abah? tiada apa-apa.. abah sangat sederhana.. pentingkan anak2 dari keperluan diri.

kkalau emak masak udang besar, abah makan yang kecil.. yg besar utk anak2.. seawal jam 5 pg abah dah bangun.. untuk ambil ikan.. petangnya.. baru pulang lepas meniaga. malamnya, ajar aiman baca buku, sampai jam 10.. kemudian, ada saja kerja yang abah buat sampai jam 12 malam.
abah bukan makin muda. abah dah tua.. abah kena banyak rehat. gg abah pun dah hilang semua. rambut abah dah memutih.. kulit abah pun dah jelas kedutnya..

sekarang, saya dah mula dewasa..daya dah tau apa rasanya menjd seorg suami, bapa dan kwn kepada anak2..saya mulai paham apa itu tanggungjawab..

skrg saya faham mngapa abah sukar utk pamerkan rasa kasih kepada kami..sebab abah lelaki, abah ada ego.. bukan bermakna abah x syg.. abh sayang.. cuma abah x pandai pamerkan..

mcm saya juga abah.. bukan sy x sayang.. tp sy x pandai pamerkan..
buktinya, waktu kaki saya ditimpa tong gas waktu g meniaga dulu.. mula2 x sakit.. 4 jam kemudian, dia mmbengkak biru dan x boleh berjalan..

abah yang mula gelabah dan jd risau.. terus dibawak jumpa bomoh. abah tahankan supaya x menangis.. abah peluk supaya hilang rasa sakit.. abah jaga sampai kaki saya benar2 sembuh.

ketika saya kecil.. mak cakap, saya ada asma.. mcm2 benda abah buat utk bg hilang asma, dah banyak duit yg abis.. tp x jugak lega2... bila petang2, abah terpaksa larikan saya di ban belakang rumah.. untuk elakkan saya menangis. itu kata emak..

tapi, saya dapat lihat kasih sayang abah pd aiman. kata emak, abah lakukan perkara yang sama juga kepada kami.. tapi, saya x ingat abah.. saya masih kecil..

sebelum ke sekolah, aiman akan disiapkan oleh abah, dimandikan, dihantar sampai ke depan sekolah. aiman mmg manja dengan abah.. aiman mmg ikut muka abah pun. haha.. bila petang, abah ajar dia baca muqaddam.. sekarang, dia dah boleh baca quran dengan baik. kata emak.. kami juga begitu masa dulu..

kata emak.. dulu saya ada seekor arnab.. abah yang beli. satu untuk saya, satu untuk abang.. tapi, saya takut pd arnab, sama takut dengan kucing.. arnab saya mata merah.. hari2 saya bg dia makan ikut lubang kandang.. itu saya ingat.


saya x tau, kenapa sy ingat pd abah sangat malam ini.. mungkin rindu.
abah, x lama lagi.. abah dah boleh berhat senang lenang kat umah.. x payah kerja2 lagi..
anak abah neh dah nak jd cikgu abah..

abah.. abah bangga x dengan saya?

14 comments:

  1. bro,
    aku sgt² tkesan dgn luahan ini
    lelaki=lelaki
    ego tinggi wpun dengan darah daging sendiri

    ReplyDelete
  2. Entry yg terbaik..
    jujur..
    Satu Lagi, table blog nie, nmpk xseimbang..
    Dia ke kanan..

    ReplyDelete
  3. Waaaaaaaa..nak nangis. Kisah kita sama sangat. Bezanya, i ni sulung. Masa, my little brother accident, my dad was stressed out sampaikan tak pasal2 i pulak yg kena bahasa-bahasakan, just because of my sissy behaviour. I was sad but i tak pernah lawan or menjawab. Memang dah diasuh macam tu. Things about parent ni kan, they never said how proud they were not to mention la kata2 sayang ni kan. But deep down, diorg sebenarnya bangga dan sayang dgn kita. I always try hard to impress my dad especially, but he never said anything. I dapat result bagus, dia diam. I dapat result teruk, tahu la pulak marah. But my sister cakap, my dad selalu cakap pasal i and tell everyone how proud he was with my achievement..

    ReplyDelete
  4. gile menyayat hati entri ni.. mmg terbaek! x pasal2 aku pon ikut sama teringat kat abah aku. ;p

    ReplyDelete
  5. soo touching..ko beruntung sebab abah ko masih ada..abah aku dah takder....

    ReplyDelete
  6. Tersentuh ati lelaki aku nie..... Waaaaaa nak nanges (T_T)

    ReplyDelete
  7. sedih siot...mcm kisah idup aku...cuma bezanya aku diebesarkan oleh mak sedara..tp msh umah nenek la...dah masuk u aku jd org pertama n mgkn aku sorg je kot dlm kuarga...then skag dgn adik bradik lain dh jd renggang sbb pemikiran berbeza..huhuhu...apakn daya aku xde belog utk luahkan...tumpang kat sni...

    ReplyDelete
  8. serius rindu kat abah aku plak...huhuh...
    kasih syg ade dua..yg dilafazkan dn yg ditunjukan, ternyata yang ditunjukan itu adlh yg plg berharga...

    ReplyDelete
  9. Payed, I'm a silent reader. Selalu follow entry Payed but entry kali ini rasa nak komen lak sebab tersentuh hati bile membacenyer. Sebak didada bile sampai ke noktah terakhir.

    Syukurlah Payed sedar erti dan nilai kasih sayang terhadap ibubapa. Sekurang2nya Payed sedar erti sebuah pengorbanan. Biasanya ibubapa sanggup berkorban apa saja demi anak-anak tapi kadang2 sedih juga apabila ada anak2 yang sedikitpun tidak menghargai nilai kasih sayang dan pengorbanan ibubapa terhadap anak2 bak kata orang seorang ayah boleh menjaga 10 anak tapi 10 anak belum boleh menjaga seorang ayah.

    Apa2pun teruskanlah berkorban, kuatkan semangat, bulatkan tekad and jadilah seorang pendidik anak bangsa yang berjaya.

    ReplyDelete
  10. sob..sob..yes..itulah ayah/abah/papa..apapun panggilannya..sanggup mati demi anak dan isteri..

    ReplyDelete
  11. payed kisah kau membuatkan aku teringat ayah dan emak aku yang dah aman di alam sana. membaca kisah kau ni membuat aku mengimbau kembali betapa sakitnya kena tampar gara-gara tak dengar kata tetapi percayalah susah untuk seorang ayah yang berkerja pagi,siang dan malam untuk zahirkan sayang tetapi percayalah sayang dia orang melepasi langit ke tujuh.

    ReplyDelete
  12. sumpah aku nanges payedd!!!!!!

    ReplyDelete